De kristna i Kina

KRISTENHETEN I KINA: När jag var på biblioteket i dag passade jag på att ta en titt på en konstutställning i samma byggnad. Ett antal konstnärer från Kina hade bjudits in för att visa sin konst.

mo-tian-parking-place-series-no-10En av målningarna visade ett stadslandskap i dimma. Inga människor i bilden, bara ett naket träd som var avlövat och en vidunderligt stor parkeringsplats men inga bilar. Varför ett dött träd och varför en öde parkeringsplats? Förutom trädet var det bara två skyltar som framträdde i bilden. Det ena var ett vägmärke, ett runt förbudsmärke med ett rött kors. Det signalerar förbud att parkera eller ens stanna. Varför nu ett sådant vägmärke på en parkeringsplats? Den andra skylten var av trä, enkelt ihopsnickrad, men här var skylten vänd från betraktaren in i bilden, så att man inte kunde se vad som stod på den. I stället såg man bara baksidan av skylten, som var uppspikad på ett träkors. Återigen ett kors. Varför nu detta?

mo-tian-parking-place-series-no-10-detail-2

Konstnären arbetar med symboler, det är tydligt. Man kan göra flera tolkningar men jag förstår det döda trädet som Kinas officiella ideologi, kommunismen och det statskapitalistiska styrsystemet. Här finns det ingen livskraft. Den väldiga parkeringsplatsen kan ses som det kinesiska folket med sina 1,3 miljarder människor. Men vad står då det båda skyltarna för?

cross_lg

Ett ortodoxt krucifix.

Förklaringen kan ligga i korsets växande betydelse i Kina och det officiella Kinas förbud av det. Folk vill stanna till och helst “parkera” inför Jesus Kristus, men får det inte. Man får inte vila i Herren. Bibeln, Guds Ord, är bristvara men hett efterlängtad hos dem som känner till något om den. Kyrkor är inte tillåtna men kan tolereras om församlingarna accepterar kontroll av den ateistiska staten. Här är Kina något mer tolerant än Saudiarabien, där kristendomen är helt förbjuden. Vid en jämförelse med förhållandena i Sverige ser man att Svenska kyrkan inte bara kontrolleras av staten men också styrs av den via de politiska partierna från Kyrkomötet ut till minsta församlingsråd.

Många kinesiska kristna söker sig i stället till varandras hem, s.k. huskyrkor, för att finna en stunds vila i Kristus. Man träffas i hemmen, vid strändernas klippor, i öde fabriker, platser där man får vara ifred, be, lovsjunga och, om någon har en Bibel, läsa högt ur den. Det finns alltså två slags kyrkor, en inofficiell och en som existerar på nåder av staten. Båda har Herren Jesus Kristus, Guds Son, i livets mitt.

maozedong-statue

Staty föreställande Kinas ledare Mao Zedong (Mao tse Tung).

Kina är ett land som sedan inbördeskriget styrs av kommunism, en form av statskapitalism. Det fria ordet är i strykklass, således även kristendomen. Under Mao tse Tungs kulturrevolution blev livet så svårt att leva, att många sökte sig inåt, där de fann Gud, Jesus Kristus, som hjälpte dem att genomleva lidandet. Tvärt emot sitt syfte blev kulturrevolutionen en startpunkt till framväxten av kristen tro, och det i en takt som världen sällan sett maken till. Hittills är mellan 85 och 150 miljoner kineser kristna. Var tionde kines är således kristen. Därmed är Kina ett av de länder i världen, som har flest kristna bland sin befolkning, dock inte procentuellt – där leder nog Ryssland ännu med omkring 85 procent ortodoxt kristna. Och allt fler kineser blir kristna, trots att de lever under så svåra förhållanden.

Hur ska man då förstå vad som händer i Kina? Jesus Kristus predikade om himmelriket och att det är invärtes i oss (Lukas 17:20-21). Han liknade det vid en surdeg, jäst, som genomsyrar degen, så att den jäser och blir allt större och mognar (Matteus 13:33). Himmelriket kommer till oss människor genom Guds Ord och får oss att växa, växa i tro, hopp och kärlek till vår Herre och i kärlek till vår nästa. I Uppenbarelseboken (3:19-20) talas det om att Jesus står vid porten och klappar. Men han går in bara om vi öppnar för honom. Han är alltså hänsynsfull och respekterar vår fria vilja – att låta hjärtat vara stängt eller att öppna det för honom.

“Alla som jag älskar, dem tuktar och agar jag.’ Så gör nu bättring med all flit. Se, jag står för dörren och klappar; om någon lyssnar till min röst och upplåter dörren, så skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig.”

 

CAB

 

 

Advertisements