“Makt korrumperar, och absolut makt korrumperar absolut”

SVENSK POLITIK: Änglar, finns dom? Självklart! Men det goda samhället, finns det då? Knappast i verkligheten, men det finns i alla fall på tv – DGS-TV. Här är länken: detgodasamhället.com

Programledaren Patrick Engelau samtalar här med nationalekonomidocenten m.m. Anne-Marie Pålsson, moderat riksdagskvinna som rik på erfarenheter från riksdagen skrev boken Knapptryckarkompaniet som en slags avskedskyss med en rejäl örfil till berörda partier sedan hon väl slutat och sagt good-bye till sitt parti, riksdagen och allt som hållit henne fast i tjuvgreppet.

cab-i-sverige-ar-alla-krakor-gra-2tn

Carl Anders Breitholtz (CAB): I Sverige är alla kråkor grå.

Jag har själv läst boken och kan rekommendera den å det varmaste. Intervjun är mycket intressant, den handlar om makt i stat och bitvis i näringsliv, locket-på-mentaliteten, bristen på demokrati och maktdelning m.m. och är klart upplysande för den som till äventyrs tror att det goda samhället verkligen existerar i sinnevärlden. “Makt korrumperar, och absolut makt korrumperar absolut” för att citera en som också han visste vad det handlade om, lord Acton (1834-1902).

I mitt förra inlägg skrev jag om Svenska kyrkans irrvägar, ytterligare ett exempel på hur politisk makt korrumperar även om den inte omtalas i detta tv-program. Svenska kyrkan är politiskt korrekt och styrs som bekant av de politiska partierna. Den har jag nu lämnat. I den kyrka jag i stället valt att konvertera till – den Ortodoxa – finns det inga politiker som styr. Så är det också en kyrka som lever i Guds närhet. Nej, jag skämtar inte.

CAB

Här är Det Goda Samhället och intervjun med Anne-Marie Pålsson:

