Konsten att sorglöst vissla sig genom livet

Handlade litet godis från 50-talet (nytillverkat) i vår lanthandel som är som ett nostalgimuseum. En liten tjej visslade medan hon längtansfullt såg på karamellerna av alla de slag.

– Vad fint du visslar, sa jag.

– Det har jag kunnat länge, sa hon och fortsatte liksom för att visa hur duktig hon var.

Jag kom att tänka på när jag själv lärde mig vissla och busvissla med förd en delen. Två fingrar i mun och så blåsa…

thielemansEn som blev riktigt känd på att vissla och spela på sitt munspel var belgaren Toots Thielemans. Han blev världskänd, spelade med Quincy Jones, Stevie Wonder och många andra.

Kungen av Belgien lät till och med adla honom för hans musikaliska förtjänster för sitt land, han fick fin titel och heraldiskt vapen. Baron Thielemans dog i år, den 22 augusti 2016, 94 år gammal, eller kanske snarare 94 år ung, eftersom riktiga musiker och deras musik åldras långsamt, helt i sin egen takt. Hans motto uttrycker livsvisdom, eller vad sägs om : “Be yourself, no more, no less”. Här är hans vapen (diplomet formgavs av den heraldiske konstnären Fernand Brose), och ett prov på hans musik.

Vem vet, kanske den lilla flickan i nostalgiboden blir en riktigt visselkonstnär en vacker dag, blir adlad här i Sverige med eget vapen och motto? Självklart önskar vi henne allt gott, vad det än kan bli.

CAB

