Bakelser och islamofobi

Stötte ihop med min vittbereste vän, som just kommit hem från Malaysia och södra Thailand. Vi kilade in på närmaste café.

– Hur var det, var det trevligt och skönt? frågade jag.

– Annorlunda, blev svaret, annorlunda.

– Jaha?

–  Varken bättre eller sämre. Men annorlunda. Fyra bomber briserade medan jag var där och ett tåg sprängdes. Ingen vet varför, fullständigt meningslöst. Man kan bara ana vilka som ligger bakom. Knappast några buddhister, det kan jag inte tänka mig, inte heller hinduer.

cab-bakelser

Bordets läckerheter. Foto CAB.

– OK, annorlunda, sa jag och fastnade för en hallonåbjörnbärsbakelse. Inte heller några kristna skulle komma på en sån idé, flikade jag in.

Eftersom vi inte ville misstänkas för islamofobi av de som satt vid bordet bredvid, så bytte vi samtalsämne och koncentrerade oss på bordets läckerheter.

CAB

 

 

 

 

