Mitt kors på Facebook

KRISTENHETEN I SVERIGE: För inte så länge sedan gick jag med i en grupp på Facebook som heter Mitt kors(mittkors).Den grundades av tre präster i Svenska kyrkan och riktar sig till andra kristna. Idén är att inspirera kristna i Sverige (och möjligen även i andra länder i Väst) till att bära ett kors i ett halsband, som smycke, kanske på kavajslaget eller liknande, detta för att på ett synligt sätt visa sin solidaritet med de förföljda kristna runt om i världen. Mitt kors växer snabbt och har i dagsläget 5600 medlemmar.

Märkligt nog har företrädare för Svenska kyrkan, journalisten Göran Rosenberg med hjälp av diverse media (bl.a. Expressen) falskeligen kritiserat och misstänkliggjort gruppen och dess goda syfte. En av grundarna, Annika Borg, skriver på sin facebooksida följande om just detta:

Idag har Expressen publicerat en riktigt obehaglig krönika av Göran Rosenberg om Facebook-gruppen Mitt Kors. Jag tänker inte länka till eländet här, men genmäle från mig kommer. Expressen upplåter således sina sidor till häpnadsväckande anklagelser mot och spekulationer om oss som tagit initiativet till något så enkelt som att sätta på sig ett kors i solidaritet med utsatta kristna. Vi var naiva nog att tro att religionsfriheten gällde även oss. Det intressanta är att Expressen har klämt dit en “faktaruta” om oss. Den är baserad på prästen Anna Karin Hammars och kommunikationschefen Gunnar Sjöbergs påhopp på oss (ni vet som “okristliga”, “trumpska” “uppviglande”). Expressen ger mig som källa för denna “fakta” Hammars Facebook-sida. Om den i sin tur kom från Rosenberg vill jag givetvis inte spekulera i. Det jag däremot nu vill publicera här är vad kommunikationschefen skriver till mig den 5 augusti, alltså samtidigt som han på sin semester ägnar sig åt att svärta ned oss och vår grupp (med i skrivande stund över 5600 medlemmar) i alla sociala medier och tidningar han kan komma åt. Han ville att det skulle vara “oss emellan”, något jag respekterat fram till nu, men nu räcker det. Så här skrev han (det är skärmdumpat): “Hej Annika, jag vill bara säga att jag både respekterar ditt uppsåt med gruppen mittkors och förstår det. Jag förstår också att mitt inlägg – som ju förvrängts men så är ju dramaturgin – skapar sorg och förvåning hos de många som ärligt gått med i gruppen för att dela glädjen i och stå upp för att vara kristen i solidaritet med andra. Så du vet.” Han sökte även medlemskap i gruppen, alltså: Samtidigt som han utåt spred de mest förolämpande och osanna saker om oss och fick Kyrkans tidning och SR:s Människor och Tro (som kommer anmälas till Granskningsnämnden) att dansa efter den pipan. Vad dessa kyrkliga människor håller på med är fullständigt obegripligt och uppåt väggarna. Det är fritt fram att sprida den här texten.

Tack, Annika Borg, för ditt engagemang för mittkors och för sanningen! Du som ännu nte gått med – gör det och visa din solidaritet med de förföljda kristna! De behöver veta att vi är många som ber för dem och visar vår solidaritet med dem.

CAB