Kristus är uppstånden! Glad Påsk!

Annandag Påsk, påsken är nästan över och i morgon är det “vardag” igen. Men egentligen varar påsken mycket längre.

De första kristna var ju judar, så Jesus och hans lärjungar brukade fira den judiska högtiden Pesach, som pågår i hela åtta dagar. Den är till minne av hur Gud räddade och befriade det judiska folket från fångenskapen i faraonernas Egypten. Andra Mosebok 12:23 berättar hur Gud skulle straffa egyptierna genom att låta dödsängeln döda den förstfödde sonen i varje egyptiskt hem. Men de judiska gossebarnen räddades genom att judarna följde Guds uppmaning genom Moses att stryka blodet av ett oskyldigt offerlamm över dörrposterna till sina hem, varför dödsängeln passerade förbi deras hem. Det är härifrån som det engelska ordet för påsk kommer, Passover (pass over, passera förbi).

I kristen tro brukar Jesu död på korset liknas vid offerlammets död. Jesus Messias, Guds Son, var fri från synd och därför – liksom offerlammet – helt utan skuld, oskyldigt och rent. Genom tron på Honom som vår räddare och genom att “bestryka” de troende med blodet från hans offerdöd – vinet i den sista måltiden, den Heliga Nattvarden –  räddas vi till livet undan domen och den eviga döden. Jesu uppståndelse från de döda är den triumferande kulmen på påskveckan. Jesus Kristus, Messias, Guds Son, har segrat över döden!

Tack vare att Jesus vände sig inte bara till judarna utan även till “hedningarna”, dvs icke-judarna, får även vi del i Jesu offergärning för att rädda mänskligheten. Jesu ord i Johannesevangeliet (10:14-16) är talande:

Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och mina får känna mig, såsom Fadern känner mig, och såsom jag känner Fadern; och jag giver mitt liv för fåren. Jag har ock andra får, som icke höra till detta fårahus; också dem måste jag draga till mig, och de skola lyssna till min röst. Så skall det bliva en hjord och en herde. 

CAB - Glad Påsk

Den lilla kycklingen, som växer inne i ägget, kan inte röra sig utanför äggskalet och vet inte vad som väntar den när skalet brister. Då plötsligt upptäcker den en helt ny värld och kan få se och vara tillsammans med sin pappa och mamma! Påskäggen som vi brukar fylla med godis och ge våra barn är på så sätt en gammal kristen lek med symboler för det eviga livet i paradiset hos vår Himmelske Fader.

Kristus är uppstånden! Glad Påsk!

CAB