Folkpartiet och de förföljda kristna assyrierna i Irak

Då och då får jag brev från ledande svenska politiker som vill berätta om deras syn på tillvaron. Nyligen fick jag ett sådant e-mail från Folkpartiets partiledare Jan Björklund med önskan om en god jul. Jag tycker det innehöll en del intressant, så varför inte delge hans e-mail även till dig, som läser denna blogg. Mitt svar återges tillika. Man skall ju alltid besvara brev, det hör till god ton i vårt land. Så här skriver Björklund:

God jul!                                  

Julen är på intåg och 2014 lider mot sitt slut. Förhoppningsvis infinner sig julefrid och vi får alla lite välbehövd ledighet. Julen är en tid för gemenskap och samvaro. Ett ljus i vintermörkret. Men för alla är det inte så. Jag tänker på Gilan, en liten flicka på åtta år. Hon är född i Mellanöstern, den region där Jesus föddes, grunden till att vi idag firar jul. Gilan är ett av alla barn i världen som i år tvingats lämna sitt hem för att fly undan terrorstyrkor och krig. Det våld och den brutalitet som terrororganisationen IS visat saknar motstycke i modern tid. Vi får hoppas att ljuset och freden snart kommer till Mellanöstern så att Gilan kan få återvända hem.
 
Hösten har varit politiskt turbulent i Sverige. En svag regering som ofta ger dubbla budskap har gjort situationen rörig. 2015 är snart här. Om regeringen utlyser extra val står vi återigen inför ett valår. Jag ser med tillförsikt på det. Då kavlar vi upp ärmarna och kör igen. Folkpartiet fortsätter jobba för att återupprätta kunskapsskolan, för fler jobb och bättre företagande, bättre integration, starkare försvar och mer jämställdhet. 
 
Jag önskar dig en god jul och ett gott nytt år!

Liberala hälsningar,

Jan Björklund

Så skrev alltså Jan Björklund, minister i nyligen avgångna Alliansregeringen. Och här är mitt svar.

Bäste Jan Björklund!

                                        2014-12-23

Tack för ditt mail med önskan om en god jul. Du skriver: “Julen är en tid för gemenskap och samvaro. Ett ljus i vintermörkret.” Absolut sant, julen är ju är en kristen högtid till minne av Jesu födelse och dessutom framåtblickande mot Hans tillkommelse. 

Bra att du tar upp situationen för de förföljda i Mellanöstern. Har kontakt med en grupp assyrier från Irak. Assyrierna är ett kristet folk i Irak kring Nineveslätten i tvåflodslandet där de bott i 4500 år. För 11 år sen var de 1,5 miljoner och nu är de bara 4-500 000. Hundratusentals har dödats eller är på flykt undan radikala muslimska grupper som ISIS och al-Quaida.

Assyrierna vill ha ett eget område med autonomi i Irak, som Iraks regering i januari 2014 beslutat upprätta, men det löftet har ännu inte infriats. Nu flyr de undan varhelst Islamiska Staten dyker upp i området. Det ortodoxt kristna assyriska folket, deras politiska ledare och kyrkoledare står nu eniga inför hotet mot deras existens. De har blivit svikna av både Irakiska staten och kurderna i norr. De har nu beslutat försvara sig själva och sitt område, inklämt som det är mellan dessa båda makter, som dessutom och inte minst hotas av ISIS, terrororganisationen Islamiska Staten. I detta läge behöver de hjälp utifrån.   

Min fråga är nu: vad kan Du som partiledare för Folkpartiet göra för dessa assyriska kristna? De vill ha all hjälp de kan få, ekonomisk, social och militär.

Jag ser fram emot att höra av Dig.

Så önskar jag dig och de dina en God Jul och ett Gott nytt och välsignat år.

Carl Anders Breitholtz

www.operc.wordpress.com

Mer om assyrierna kan man läsa på engelskspråkiga Allgemeiner, på IAIGO eller se hur assyrierna lever i dag på videon The Last Plight här

CAB

 

